ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

Κυριακή, 21 Μαρτίου 2010

MLM (MULTI-LEVEL-MARKETING)

Η πρώτη μου επαφή μαζί τους ήταν το 1999, ελάχιστους μήνες αφ’ότου είχα ανοίξει το ιατρείο μου. Μια αρκετά όμορφη συμμαθήτριά μου σε κάποιο σεμινάριο πληροφορικής ήρθε στο ιατρείο μου με κάποιον εμφανώς μεγαλύτερό της κύριο, να μου μιλήσουν για ένα επιχειρηματικό πλάνο.
Η παρουσίασή τους σχετικά απλή, γρήγορη, κατανοητή με τη γνωστή κατάληξη. Δίνεις περίπου 100ευρώ (30000δραχμές τότε) και παίρνεις μια βαλίτσα με προιόντα στο μισό της αξίας και τα υπόλοιπα πάνε στην εταιρία ως δικαίωμα εγγραφής. Πήρα και το δώρο μου, ένα υπερσυμπυκνωμένο προιόν, που πράγματι κράτησε 4 μήνες. Το κράτησα γιατί είχα περιέργεια πόσο θα κρατούσε παρότι ήθελα πλέον κάτι άλλο μιας και το’χα βαρεθεί…
Τότε βέβαια δεν δέχτηκα τη «συνεργασία» γιατί δεν είμαι ο άνθρωπος που θα κυνηγάει άλλους για να μπουν κι αυτοί στο σύστημα που «σύντομα θα τους κάνει πλούσιους» χωρίς κόπο…
Από τότε πέρασαν 11 χρόνια και η μοίρα έφερε να δεχτώ ένα τηλεφώνημα από έναν ευγενικό κύριο, που αφού μου ανέφερε το όνομα ενός ασθενή μου,που είχα και δυό κουβέντες παραπάνω, μου ζήτησε να συναντηθούμε. Μετά από πολύ δική μου πίεση μου είπε ότι αντικείμενο της επένδυσης είναι οι «virtual reality bussiness».
Ψάχνοντας στο ίντερνετ δεν βρήκα τίποτα ιδιαίτερο, κι έτσι αποφάσισα να πιώ μαζί τους έναν καφέ ένα Σαββατιάτικο πρωινό. Στα δύο πρώτα λεπτά κατάλαβα ότι πρόκειται για την ίδια ιστορία του 1999!
Μόνο που τώρα η παρουσίαση ήταν «ανεβασμένη» με laptop, video και πίνακες και διαγράμματα. Ο «ανώτερος» προσπάθησε να ψαρέψει στοιχεία οικογενειακά, εργασιακά και ποιότητας ζωής. Παρότι εξ’αρχής δήλωσα ικανοποιημένος από τη δουλειά μου, το θέμα «ελεύθερος χρόνος» είναι πιασάρικο και συνέχισα την παρουσίαση.
Εκεί λοιπόν σου μιλάνε για κατάργηση μεσαζόντων και προώθηση υπερσυμπυκνωμένων προιόντων ιδιωτικής ετικέτας, με την ιδιομορφία ότι αφ’ενός κάνεις οικονομία στον προυπολογισμό σου και αφ’ετέρου σιγά σιγά και ανάλογα με τη δραστηριότητά σου έρχεται μια μέρα που θα κάααθεσαι και θα εισπράτεις εισόδημα από την εργασία που θα έχεις κάνει το προηγούμενο διάστημα. Προυπόθεση να πείθεις συνεχώς κόσμο να καταναλώνει τα προιόντα αλλά και να μπαίνουν καινούργιοι στο σύστημα.
Ως ιδέα αρχικά δεν είναι κακή. Αντιθέτως! Κάποιοι που το’χουν μέσα τους, μπορεί και να κερδίσουν. Όμως σ’αυτή την παρουσίαση σου λένε μισές αλήθειες και προσπαθούν να σε εντυπωσιάσουν ακόμη και με βίντεο της ιστορικής εταιρίας τους.
Έτσι ενώ σου μιλάνε για ελεύθερο χρόνο, δεν σου λένε ότι πρέπει να αφιερώνεις πάρα πολύ χρόνο σε τηλέφωνα, παρουσιάσεις, εκδηλώσεις, σεμινάρια και συνέδρια μα πάνω απ’όλα σε κυνήγι νέων πελατών-συνεργατών. Γιατί εδώ υπάρχει διπλή ιδιότητα. Καταναλωτής και έμπορος μαζί.
Μόνο που δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι πρέπει να καταναλώνεις (ή και να πουλάς) τουλάχιστον 300 ευρώ κάθε μήνα για να έχεις μια επιστροφή 3% ή 9 ευρώ το μήνα! Για να φτάσεις δε στο πολυπόθητο 21% επιστροφή πρέπει να έχεις δημιουργήσει μια αλυσίδα κατανάλωσης 15.000 ευρώ το μήνα. Τότε μπορεί να λαμβάνεις μέχρι και 3000 ευρώ το μήνα.
Δεν σου λένε όμως τίποτα για τις κρυφές χρεώσεις: Ετήσια συνδρομή περίπου 30 ευρώ, παρουσία σε σεμινάρια, συνέδρια ενημερώσεις τουλάχιστον 25 ευρώ το μήνα, συν ένα συνέδριο κάθε τρίμηνο με κόστος 100-150 ευρώ…Επίσης δεν σου λένε για τα βιβλία και τις κασσέτες που οφείλεις να αγοράζεις για να γίνεις καλύτερος πωλητής και να αναπτύσεις τις ικανότητές σου…
Εκτιμώμενο κόστος ετησίως τουλάχιστον άλλα 1000 ευρώ, που προστίθενται στα τουλάχιστον 3600 (12Χ300) ευρώ το χρόνο για κατανάλωση προιόντων.
Έτσι φτάνεις τα 4500 ευρώ το χρόνο για καλλυντικά και καθαριστικά (τρόφιμα έχουν ελάχιστα). Και φυσικά πάνω από όλα δεν ξεχνάμε τον άφθονο χρόνο που έχεις αφιερώσει μέχρι και σαββατοκύριακα για να γίνεις καλύτερος.
Το επιχείρημά τους εμπεριέχει μια δόση αλήθειας. «Για να γίνεις καλός οπουδήποτε είναι απαραίτητη η συνεχής επιμόρφωση». Όμως εδώ δεν σου λένε ότι η επιμόρφωση από προαιρετική γίνεται υποχρεωτική και οι πιέσεις είναι αφόρητες να μη λείψεις από τα σεμινάρια, συνέδρια κλπ (που φυσικά πληρώνεις).
Στη δουλειά μου τουλάχιστον επιλέγω πεδία, μέρες και ώρες που εγώ θα απασχοληθώ, καθώς και το τι χρήματα θα διαθέσω. Εδώ όλα είναι εκ των προτέρων καθορισμένα. Άσε που στα μεγάλα συνέδρια κουβαλάνε κάτι απίθανους τύπους από το εξωτερικό, να μοιραστούν την «επιτυχία τους» μαζί με τους νέους…
Λέγεται ότι οι πιο «μεγάλοι» αποκομίζουν πολύ περισσότερα κέρδη από τα σεμινάρια κλπ παρά από τη γραμμή πωλήσεων που έχουν δημιουργήσει…
Το πιο σημαντικό θέμα το οποίο θίγουν με το δικό τους τρόπο, είναι η κοινωνική αποξένωση! Πολλοί που ξεκίνησαν με ζήλο την ιστορία αυτή είδαν να τους γυρνάνε την πλάτη, συγγενείς, γνωστοί και φίλοι, σε σημείο να στρίβουν στη γωνία όταν τους αντικρύζουν. Γιατί δεν είναι ότι σου ζητούν να κάνεις τηλεφωνήματα σε κάθε γνωστό και φίλο. Είναι και η συνεχόμενη πίεση που πρέπει να ασκείς ώστε να αυξάνεται η κατανάλωση και οι εγγραφές στη «γραμμή αναδοχής σου». Έτσι κερδίζεις άλλωστε. Αν όχι, κέρδος γιοκ! Κάποιοι δεν διστάζουν να σου λένε ότι όσοι δεν σε στηρίζουν όπως εσύ θες,δεν είναι φίλοι σου!!!Οικογένειά σου είναι οι άνθρωποι της εταιρίας!
Δεν λένε επίσης ότι με βάση πλήρη στατιστική ανάλυση και με την παραδοχή ότι χρήμα εκ του μηδενός δεν γίνεται, μόνο το 4% των ασχολούμενων με το σύστημα κερδίζει από λίγα έως σημαντικά ποσά, ενώ το υπόλοιπο 96% είναι χαμένο ή στην καλύτερη στα «λεφτά του». Κάτι σαν το λαχείο περίπου…(Εκεί οι τυχεροί ίσως είναι περισσότεροι).
Δεν σου λένε επίσης ότι το 50% των νεοεισερχόμενων στο σύστημα εντός του πρώτου χρόνου το εγκαταλείπει φανερά χαμένοι και απογοητευμένοι.
Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι φταίει το σύστημα, αλλά μια απόφαση πρέπει να είναι καλά μελετημένη, γιατί οι περισσότεροι μπαίνουν με ελαφρά τη καρδία και αποχωρούν με την καρδιά τους μαύρη!
Επίσης ποτέ δεν σου αναφέρουν πόσοι βρίσκονται πάνω από σένα και πόσοι κάτω από σένα στη γραμμή. Τα τελευταία χρόνια πλήθος διαφημίσεων για έξτρα εισόδημα από το σπίτι βρίσκονται σε αυτοκίνητα, σπίτια αλλά και το ίντερνετ. Ε, λοιπόν όλα αυτά είναι από εταιρίες MLM.
Αυτό είναι κάτι που απαγορεύεται από το συμβόλαιο που υπογράφεις αλλά αθέμιτος ανταγωνισμός υπήρχε και υπάρχει παντού…
Μια λεπτομέρεια είναι και το ότι για την εταιρία δεν φαίνεσαι πουθενά ως πωλητής συνεργάτης (δεν κάνεις έναρξη επαγγέλματος, δεν έχεις βιβλία) και είσαι σχετικά εκτεθιμένος αν πέσεις σε κακοπροαίρετο. Φυσικά δεν έχεις και κανενός είδους ασφάλεια άρα οφείλεις τελικά να διατηρείς και μια άλλη εργασία, εκτός αν βγάζεις τόσα πολλά και πληρώνεις μια καλή ιδιωτική ασφάλεια…
Επίσης δεν σου λένε ότι ο μεγαλύτερος μεσάζοντας είναι η ίδια η εταιρία γιατί με αυτό το σύστημα, δεν έχει:
1. αμοιβές προσωπικού, μπόνους, ΙΚΑ, εταιρικά αυτοκίνητα ή κινητά.
2. Κόστος μεταφοράς προιόντων (εσύ είσαι και μεταφορέας)
3. Κόστος για σημεία πώλησης (καταστήματα)
4. Κόστος διαφήμησης αφού την επιζητούν από τα μέλη δωρεάν. (πολλές φορές ζητάνε από μη μέλη την υπόδειξη πιθανών συνεργατών χωρίς πληρωμή φυσικά). Θα τονίσω ότι οι εταιρίες πληρώνουν για την απόκτηση προσωπικών δεδομένων (νόμιμα ή μη)
Τέλος το όνειρο της αμοιβής από δικαιώματα που μέχρι στιγμής μόνο καλλιτέχνες απολαμβάνουν, νομίζω ότι γίνεται αντιληπτό ότι απαιτεί πάρα πολύ κόπο. Ακόμη και οι ασφαλιστές, αν διακοπεί ένα συμβόλαιο χάνουν το δικαίωμα συμβολαίου… Έτσι κι εδώ αν σπάσουν κάποιοι κρίκοι της αλυσίδας που έχεις δημιουργήσει χάνεται μέρος των δικαιωμάτων σου και φτου και απ’την αρχή…
Για να κλείσω θα παραθέσω μια απόφαση δικαστηρίου των ΗΠΑ σε δίκη εναντίον της AMWAY ίσως της μεγαλύτερης εταιρίας MLM, όπου δέχεται ότι η λειτουργία της εταιρίας δεν εμπίπτει στις «πυραμίδες» αλλά σαφώς όμως υπόσχεται κέρδη που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Το 1993 το μέσο κέρδος των πωλητών στις ΗΠΑ ήταν 65 δολάρια το μήνα (περίπου 50 ευρώ), ενώ η εταιρία δραστηριοποιείται από το 1959….
Τα συμπεράσματα δικά σας.
Διευκρινίζω ότι δεν μπήκα ποτέ στο σύστημα αλλά όλα αυτά αποτελούν αποτελέσματα έρευνας που έκανα αλλά και από συζητήσεις με μέλη και μη των εταιριών αυτών….

Δεν υπάρχουν σχόλια: